Wiele mówi się o tym, że kupując polskie produkty, wspiera się jednocześnie polską gospodarkę. Czy to prawda? Czy rzeczywiście w ten sposób zapewniamy większe wpływy do polskiego budżetu? Czy warto stawiać na polski sklep z konfiturami, wędlinami, owocami i innymi produktami? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Dwa kryteria polskości
Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, co decyduje o „polskości” danego produktu i producenta. Specjaliści wskazują, że istotne w tym zakresie są dwa czynniki. Po pierwsze produkt musi zostać wytworzony na terytorium Polski. Po drugie natomiast powinno go produkować przedsiębiorstwo w polskim kapitałem. Jeżeli mamy zatem trochę czasu na zbadanie kupowanego produktu, należy zatem sprawdzić na stronie internetowej producenta (czasem też te informacje zawarte są na opakowaniu produktu) adres jego siedziby. Z kolei na podstawie numeru NIP i KRS (dostępnych prawdopodobnie na stronie internetowej) zweryfikujemy również, czy firma rzeczywiście posiada polskich udziałowców/właścicieli/akcjonariuszy. W ten sposób dowiemy się czy dany sklep z konfiturami lub innymi towarami, rzeczywiście zapewnia jakiekolwiek wpływy do polskiego budżetu.
Ile pieniędzy trafia do polskiego budżetu?
No tak, ale w zasadzie ile pieniędzy trafi do budżetu, dzięki temu, że wybierzemy polski sklep z konfiturami? Specjaliści w dziedzinie ekonomii i znawcy rynku produktów spożywczych w Polsce, jakiś czas temu wykonali badania w tym zakresie. Okazało się, że z jednej, wydanej na polski produkt, złotówki do polskiego budżetu wraca aż 79 groszy. Jeżeli wybierzemy natomiast zagraniczną firmę, która produkuje w Polsce, budżet wzbogaci się o 76 groszy. Stawiając z kolei na obcy kapitał i obcą produkcję, Polska zarobi jedynie 25 groszy. Różnica jest zatem dość znacząca. Podobno zmieniając swoje nawyki i skłaniając się bardziej w stronę polskich produktów, można by było zwiększyć wpływy do budżetu o nawet kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie.
Wsparcie polskiej produkcji
Dostrzegając potrzebę promowania polskich produktów, wprowadzono pewne ułatwienie dla klientów. Aby nie było konieczności długiego weryfikowania informacji w Internecie, kupujący mogą skorzystać z drobnego uproszczenia. Polega ono na tym, iż polskie produkty oznaczane są kodem kreskowym, rozpoczynającym się od liczby 590. To prefiks charakterystyczny dla polskich produktów. W taki sposób łatwo zatem zidentyfikować polski sklep z konfiturami, kawą, warzywami, owocami i innymi produktami – nie tylko spożywczymi.