Bezsenność i problemy z nią związane

Sen jest niewątpliwie jedną z ważniejszych części naszego życia, a jego zaburzenia mogą prowadzić do bardzo poważnych komplikacji i problemów dla naszego funkcjonowania. Powinniśmy spać około siedmiu, ośmiu godzin na dobę. Według badań zajmuje jedną trzecią naszego życia, czyli jeśli średnio żyjemy około siedemdziesiąt pięć lat, przesypiamy dwadzieścia pięć lat życia!
Zastanówmy się więc, ile można wytrzymać bez snu i co ważniejsze, czy w ogóle warto wytrzymywać?
Każdy z nas miał moment, gdzie sen był jego największym wrogiem, czy to pracując na nocki, czy ucząc się do niesamowicie ważnego egzaminu, bądź po prostu zarywając kolejną noc, imprezując do białego rana. Każdy też odczuł na drugi, bądź kolejny dzień skutki takiego stanu. Po nieprzespanej nocy, bądź przespanej źle, odczuwamy wiele objawów niebezpiecznych dla naszego zdrowia. Często pierwszym pojawiającym się symptomem jest nawracający silny ból głowy, dochodzą do tego problemy z koncentracją, zawroty głowy, uczucie suchych oczu no i oczywiście opadające powieki. Przy dłuższym braku snu, może się również pojawić gorączka, halucynacje i omdlenia. Spada nasza zdolność racjonalnego myślenia, trzeźwość oceny sytuacji. Zazwyczaj już po dobie bez snu funkcjonujemy z bardzo obniżoną wydajnością, zaczynamy mieć problemy z podstawowymi czynnościami. Gdy dołożymy do tego drugą dobę, brak snu, może powodować ciężki i nieodwracalne skutki dla naszego organizmu. W skrajnych wypadkach nawet śmierć.
Nie zawsze jednak, nasze wstrzymywanie snu jest sprawą wyboru, znacznie częściej problemem jest bezsenność. Może być spowodowana rożnymi czynnikami, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Nadużywanie kawy, napojów energetycznych prowadzi do niej prostą ścieżką. Znaczna ilość stresu, problemy w pracy, domu również możemy zapisać na liście, która prowadzi do bezsenności. Do warunków wewnętrznych można zaliczyć chorobę niespokojnych kończyn, stany lękowe, depresyjne, lekki sen.
Bezsenności nie można lekceważyć, ponieważ nieleczona może prowadzić do poważnych chorób i powikłań, oraz do znacznego pogorszenia się naszego stanu zdrowia. Leczenie powinno być dobrane indywidualnie, zależnie od rozpoznania czynników, które ją wywołały. Zależnie od tego można leczyć ją farmakologicznie, podając odpowiednie leki, regulujące sen. Drugim ze sposobów jest próba wyeliminowania powodów, dla których nie możemy spać, poszukanie ich samodzielnie bądź ze specjalistą i skuteczne eliminowanie krok po kroku. Czasem potrzebna jest psychoterapia, a czasem po prostu uporządkowanie swojego życia, nawyków, Często dobrym wyjściem jest sport, wysiłek fizyczny, pomaga w regulacji snu, po pierwsze nasze ciało jest zmęczone, więc będzie dążyło do regeneracji i snu, który ją zapewnia, po drugie aktywność fizyczna poprawia nasz nastrój, niweluje stres, a co za tym idzie czyści głowę i pozwala spokojnie zasnąć. Jak widać, bezsenność, nie jest czymś z czym nie możemy sobie poradzić, trzeba po prostu poszukać pomocy i znaleźć rozwiązanie, a później cieszyć się spokojnym snem bez zakłóceń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here